Skip to content

Økt trafikk på Rv 7 ved oppgradering av Lærdalstunnelen

Haugastøl Vel har fått ny informasjon fra Statens Vegvesen i mars 2025 omkring tiltak som nå gjøres på Hardangervidden og som vil være til hjelp både for normal trafikk og når belastningen blir større under stengning av Lærdalstunnelen. Dette er tiltakene (som Statens Vegvesen vurderer som betydelige) :

 Nytt oppstillingsfelt på Leiro

  • Nytt toalettbygg på Leiro
  • Oppgradering av nødnett og drenering i tunellene Måbødalen. Samt vann- og frostsikring
  • Termoscanning av bremser/kjøretøy for varme før nedfart i Måbødalen
  • Nytt fresefelt fra Dyranut til Tråastølen
  • Prosjektering av nytt fresefelt frå Tråastølen til Høgdesteinen
  • Fire nye værstasjoner med kamera begge veier
  • To nye bommer for kortere kolonnekjøring (Høgdesteinen og Halne Snuplass)
  • Nå jobbes det med å anskaffe to ekstra brøyteenheter ved kolonne kjøring

 

 

Siste nytt 1.5.25:

Statens Vegvesen har utsatt oppstart av oppgraderingen til sommeren 2026. Vi
legger til grunn at det forsinker hele prosjektets gjennomføring med 12-18 måneder.
Vi minner om at det ved stengning er forventet en økning i daglig trafikk på Rv 7 over
Hardangervidda med 32%, til omlag 2800 biler (gjennomsnittlig ca 2 biler i minuttet).
Stengningen vil være mellom kl 18-06. Dermed vil trafikkøkningen komme på kvelds-
og nattetid.
Se også: E16 Lærdalstunnelen | Statens vegvesen

 

 

Her kan du laste ned styrets saksdokument: Nattestengning av Lærdalstunnelen – HV sakspapir